Tuesday, January 15, 2013

8 jam SEHARI cukup ke??

Bila sebut je waktu atau masa mesti ada yang tertanya-tanya APAKAH tujuan saya menghitung jam.? Bagi orang yang bekerja macam saya ni dah semestinya kira jam sebab masuk dan balik kerja. Sejak 2 bulan ni masa kerja saya 8 jam sehari sudah tidak mencukupi. Bukan nak bangga diri sebab rajin tetapi masa tu cepat sangat berlalu dan kerja saya yang sering bertambah setiap hari tak terlayan.  Seharian pengiraan perjalanan masa saya.

-7.30 am ke ofis kalau tak jam  8.30 am atau 9 am dah ada depan desktop dan clear apa yang patut dalam ofis. Dalam perjalanan ke ofis singgah beli makanan  bila hari ada meeting.
-Breakfast sambil check email dan urgent work.
-Collect newspaper and paper cutting
-Order minuman di pantry kakitangan meeting
-prepare doc untuk meeting dan ada la pengacau2 yang minta tolong update kerjanya, print utknya, minta bahan kerja, minta claim,  mengadu dan mengeluh hal kerja:-):-):-):-):-) AKU layan semua janji kau orang bahagia.... aku dapat APA????
-11 am start meeting setelah dia orang bantai nasi lemak dan apa2 yang ada atas meja dan dalam peti ais.... makan la selagi kau orang larat. Aku manager utk sedia nasi lemak, minuman tak nak ambil tau sapa makan minum:-) Kerja aku membeli!!
-laporan dan perbincangan: ada masa aku rasa tak puas hati atas banyak sebab... tak perlu nak komen.
-dah 2 - 3  jam meeting, bahagian aku mcm biasa la dapat la tambahan kerja....eeemmm setiap kali meeting ada je top up tugasan. LETIH LESU. Mereka blah... tinggal meja meeting , meja makan bersepah dengan cawan, kotak dan tin air, habuk rokok, kulit gula2.... aku juga yang kena selesaikan.
- 2.30 pm aku mula mengadap note2 meeting....pilih yg penting dan urgent untuk diselesaikan atau update atau banyak la ataunya.
- 3.30 waktu aku Solat zohor dan ni la rasanya peluang untuk aku kosongkan minda dari urusan kerja.
- sambung kerja hingga jam 6 pm.... on the way balik kena fikir  juga.... barang2 untuk ofis dan tambahan stok  yang kena beli.....melencong la ke supermarket SHOPPING. Kat sini kena kejar masa tak boleh nak lengan kangkung laki dah tunggu kat rumah.... balik kena masak pulak:-):-):-):-):-):-D

No comments: