Wednesday, August 16, 2017

Sambal Ikan Bilis dan Sambal Pauh Muda

Petang ini seperti biasa sampai je rumah terus masuk dapur...masak untuk makan malam kami. Menu malam ini bayam masak lemak putih, ikan goreng, sambal ikan bilis petai dan sambal buah pauh muda. Kat sini saya pilihan menu untuk saya hanya sambal pau dan ikan goreng. Menu sambal ikan bilis petai untuk penghuni rumah yang tak minat sambal pauh. Saya buat sambal pauh ni sebab petua untuk hilangkan rasa sakit kepala...orang lain tak minat sebab masam. Agaknya sambal yang mana pilihan puan2?

Bahan2 dan cara2 menyediakannya : Buah pauh muda dicincang, cili padi, bawang merah dibakar dan ikan masin yang telah digoreng (3 ekor size kecil). Tumbuk cili padi + ikan masin + bawang bakar hibgga lumat kemudian tumbuk mangga yang telah dicincang ... tumbuk mangga tu agak2 sedikit hancur je sebab bila makan terasa masam bila gigit mangga tu...eerrmm sedap dan rasa hilang sakit kepala dapat makan pedas masam...saya tak letak garam sebab ikan masih tu dah cukup masin. 

Sayur lemak bayam...masak simple je...


Sambal ikan bilis petai ni saya masak kering...adakala tu kena tukar cara memasak tujuannya nak tengok reaksi orang yang makan...komen atau tak...tapi bagi yang minat sambal macam ini mesti makan tanpa terkata!

No comments: