Thursday, October 2, 2014

Sayur Lemak Terung

Sekarang ni musim hujan...dah 2 hari berturut-turut hujan lebat...yang risaunya hujan waktu petang saat nak keluar ofis. Aku yang paling risau memandu waktu hujan lebat sebabnya tak boleh nak agak air yang melimpah atas jalan. Petang ni aku redah je memandu dalam hujan lebat sebabnya nak elak dari jammed kalau tunggu hujan berhenti. 

Sampai rumah pun hujan masih lebat...alhamduillah dalam perjalanan balik kereta tak banyak. Faham je la bila hujan perut mula la minta diisi...masak nasi, goreng ikan dan sayur lemak terung. Saat macam ni tak perlu masak macam-macam lauk...sebab bila lapar tahap kritikal semuanya sedap. Lagipun di ofis tadi aku cuma makan kuih je, maka malam ni  aku makan sepuasnya untuk balas dendam la....

Sayur lemak ni kurang cantik sebabnya santan nampak berketul...nak tau kenapa??? puncanya guna santan beku. Cara memasak sayur lemak ni teramat la senang seperti masak sayur lemak sayur-sayuran lain juga. Kalau ikut resipi yang aku masak ni - terung panjang dibuang kulit selang seli kemudian dipotong serong, kalau tak nak buang atau nak buang kulit pun tak kisah ikut selera masing-masing ...aku buang kulit selang seli sebabnya tak nak terung tu terlalu lembik bila masak dan nampak la serinya.    










































Tumbuk bawang merah + lada hitam + sedikit kelapa mentah + isi ikan mentah atau ikan rebus/ikan bakar tawar (jika tak letak pun tak mengapa) tujuan letak kelapa dan isi ikan ni untuk memekatkan kuah dan ada rasa ikan. Panaskan santan dan masukkan semua bahan yang ditumbuk, bila santan mendidih masukkan terung dan cili hijau serta garam secukup rasa. Perhatian jangan masak terung terlalu lama sebab terung cepat lembik.  

No comments: