Monday, September 9, 2013

Roti Badam Bermadu

Petang semalam sesi 'checking'  stok makanan kering - ada stok tepung roti tapi tak cukup untuk satu adunan... jika simpan lama dalam kabinet ni alamaknya rosak la tepung ni. Aku 'on' je bread maker tu, untuk cukupkan sebuku roti aku campur dengan tepung gandum biasa. Lagipun sekarang ni kos saraan hidup dah meningkat jadi kenal la bijak menyatu segala keperluan. Resipi roti hari ni aku catu segala macam...letak madu untuk kurangkan penggunaan gula, stok kekacang dan mix fruit yang ada aku masuk je dalam adunan roti. Lepas ni tercipta la resipi roti lain dari biasa aku buat....janji halal dan enak. Bila kita masak sendiri roti ni tak letak bahan pengawet dan penaik - bila makan pun terasa kepadatan tepung.

Roti segar - cuaca sejuk sedap cicah dengan teh o atau kopi o
Roti badam panas baru keluar dari breadmaker - ready untuk dipotong - sebuku roti stok musim hujan

No comments: