Saturday, September 28, 2013

Buah-Buah Kering + Segar

Petang sabtu!!! Setelah berbulan tak meredah jalan Chow Kit, petang ni menghala ke sana sebab nak membeli buah-buahan kering dan segar. Sekarang ni kalau pergi supermarket agak susah nak beli buah yang segar, kalau ikutkan nak masuk jalan Chow Kit ni jam dan parking pun susah. Tapi petang kami pergi je walaupun jam lagipun petang ni kami free. Bila masuk kawasan Chow Kit ni aku rasa dah bukan berada di negara sendiri...sepanjang jalan aku tengok semua muka warga asing, belum lagi kira yang berniaga kat sini...boleh dikatakan 95% kawasan Chow Kit ni jadi takluk mereka. Kenapa jadi begini???? Siapa yang perlu jawab??? Lupakan semua itu....
Kami singgah kat kedai Wholesale Suria milik warga Asia Tengah... entah la Turkey atau Iran, yang terletak di Jalan Tar, berdekatan dengan Myidin Chow Kit. Kami dah banyak kali singgah kat kedai ni untuk membeli jus dan buah kering seperti kurma, kismis dan tin. Kebanyakan barang-barang kat sini dari negara sana. Mungkin target pasaran adalah untuk warga mereka. Dari segi harganya bergantung kepada jenis makanan... macam jus lebih kurang harga jus produk Malaysia, cuma kualitinya pekat dan manis. Aku agak harian macam mana produk dari negara luar begitu banyak dibawa masuk kat sini.. kepada yang suka makan buah zaitun, timun jeruk etc banyak kat sini... aku tertanya2 macam mana semua produk ini dapat kelulusan dibawa masuk?? Tujuan aku bukannya nak promote supaya datang membeli kat sini - peringatan untuk diri sendiri jangan la pulak kita 'support' bisnes orang asing. Tetapi hakikatnya perniaga kat KL ni dari kalangan warga asing!!! Entah la aku sendiri pun tak tau nak buat pilihan... dah macam hidup terasing di negara sendiri.

Minyak zaitun dan jus delima, manggo dan orange yang kami beli
Buah-buah kering - Kurma Mariami, kismis dan tin - aku dah siap masuk dalam bekas...buah kering ni jadi kudapan senang nak makan bila letak satu bekas, kalau letak dalam bekas asing ada yang makan sejenis je...
Buah-buahan dari pasar chow kit...segarkan buahnya!!! seronok tengok apa lagi untuk makan mesti tertarik!!!

No comments: