Saturday, September 21, 2013

Mahkota Dewa

Bila balik kg aku ambil kesempatan untuk jumpa adik beradik yang ada kat sini...lagipun hariraya lepas aku tak balik - daoat jumpa sekejap pun dah cukup lepas rindu kat sedara terdekat. Masa dok tengok bunga yang ada dihalaman rumahnya...dia bagitau pokok mahkota dewa dah berbuah... buah mahkota dewa ni pertama kali aku tengok...kalau ikutkan sebelum ni aku kerap ke rumahnya tapi tak pernah ada buah. Ooohh rezeki aku boleh juga tengok buah ni depan mata...sebelum ni tengok gambar je. Aku tak pasti sejauh mana kegunaan dan khasiatnya... aku cuma rujuk kat sini je... http://id.m.wikipedia.org/wiki/Mahkota_dewa.
Aku petik sebiji bawa balik...tapi terlupa nak rebus...buahnya pun dah kecut dan naik tompok hitam.

Buah mahkota dewa yang dah kecut dibelah...tak pasti isinya macam mana kalau buah ni masih segar
Sebiji mahkota dewa yang dah naik tompok hitam...gara-gara terlupa dok dalam beg...masa petik dari pokok buah ni merah menyala dan segar
Pokok mahkota dewa...nampak tak buahnya?

No comments: