Tuesday, September 3, 2013

Kerana Mu Minyak

Punca laporan harga minyak naik aku pun tak mood nak baca newspaper pagi ni. Biasanya paper pertama yang aku pilih untuk baca adalah Utusan diikuti The Star, Berita Harian, NST dan yang terakhir paper  Harian Metro. Tapi pagi ni Harian Metro jadi pilihan pertama aku...sebabnya bosan dan menyampah nak baca isu-isu negara hari ni. Ya la bila baca buat sakit hati....dulu bila baca paper aku akan analisis hal semasa dan terima apa yang dilaporkan. Tapi hari ni aku jadi pembangkang sebab ketidakpuasahati atas pengurangan subsidi minyak untuk rakyat....rakyat tu termasuk aku la. Wahai pak-pak menteri dimanakan janji-janji masa PRU13 dulu...adakah ini akurjanji kerajaan BN. Jangan la dijadikan alasan pemberian kenaikan BRIM untuk senangkan hati rakyat. Bagi yang tidak layak nak terima BRIM macam mana? 

Jika diikutkan bajet aku sekarang tidak la terganggu sampai tak boleh makan...tapi aku kesian kepada rakyat yang sekadar cari makan hari ini dapat gaji cukup untuk tampung perbelanjaan makan hari tu saja...kalau pergerakan gaji sealiran dengan kenaikan harga barang sekurangnya boleh kurangkan 'stress' mereka. Selepas ni bukan sekadar kenaikan petrol ...barang-barang lain juga akan dinaikkan alasanya untuk menampung kos pengangkutan dan peralatan perlu diisi minyak. Bagaimana kita nak menjana ekonomi rakyat sekiranya pendapatan mereka sekadar cukup makan saja. Mereka pun nak juga ada rumah sendiri, makan makanan yang berkualiti, bajet hantar anak belajar tution dan peringkat lebih tinggi, nak juga tidur malam lena diulik mimpi indah....dan ada juga bajet untuk pergi bercuti seperti pak menteri dan orang kaya lain. Kita tunggu dan lihat je la nasib kita di bumi Merdeka ini.
Pilihan pertama hari ini
Yang kat bawah ni akan dibaca juga....tapi dengan perasaan terharu!!!!

No comments: