Friday, September 20, 2013

Kerabu Pauh versi Ikan Rebus

Hari ni aku tak lunch...jadi harus la makan nasi malam ni. Dalam perjalanan balik kerja aku dah plan nak masak yang ringkas tapi menyelerakan. Menu aku malam ni sup sayur campur, sambal pauh @ mangga muda dan ikan masin. Aku cuma nak kongsi gambar sambal pauh je sebab ia membuatkan aku makan bertambah tadi. Buah pauh @ mangga ni aku bawa dari kampung tempoh hari...masih segar dok dalam peti ais. Kebiasaannya buah pauh ni aku buat kerabu mangga ala siam atau buat sambal pauh. Tapi hari ni aku cuba resipi kerabu pauh ala kampung - gara2 makan kat kampung yang adik buat... memang sedap dan menyelerakan. Bahannya sikit je dan caranya buat pun mudah.. Bahan : buah pauh@mangga muda, ikan rebus@bakar, kelapa parut, bawang merah dan cili padi (kalau suka pedas). Cara mengolahnya : buah pauh@mangga disagat atau cincang kecil, ikan rebus@bakar diambil isi ditumbuk bersama bawang merah hingga lumat@hancur, masukkan kelapa parut dan mangga tumbuk agak2 hancur...mangga jangan terlalu hancur nanti tak ada nikmat bila makan. Kemudian letak sedikit garam dan gula...kalau nak pedas boleh letak cili tumbuk atau gaul cili yang dipotong kecil. Ok siap untuk dimakan. Petua: ikan rebus cukup rasa.. masa ikan rebus letak garam  nesan@gula melaka dan asam keping...air cuma sedikit je sebab air akan keluar dari ikan masa merebus. 

Kerabu mangga/putik pauh

No comments: