Sunday, September 1, 2013

Nasi Himpit

Nasi himpit atau ketupat nasi - kenapa orang panggil nasi himpit? Jawapan dan pendapat aku sebabnya orang dulu masak nasi ni secara tradisional dengan menghimpit nasi yang telah dimasak dalam bekas supaya nasi tersebut mampat dan padat, kemudian ditindih @ dihimpit dengan barang yang agak berat. Tapi sekarang tak perlu lagi buat macam tu, aku beli je beras yang dah siap pack dalam plastik kemudian rebus hingga kembang dan sejukan. Bila dah sejuk dan keras boleh potong siap untuk dimakan. Nasi himpit atau ketupat nasi ada juga dimasak dalam bekas ayaman daun kelapa, cara ini memang rumit sebab kena pandai buat acuan atau sarung ketupat terlebih dahulu kemudian dimasukan beras dalam sarung tersebut dan direbus. Walaupun rumit tapi hasilnya sedap sebab wangi daun kelapa melekat pada nasi tersebut.

Pagi ni aku masak nasi himpit mini yang dibeli siap pack dalam plastik, kerjanya senang dan cepat rebus je nasi himpit 1 jam dah boleh dimakan. Kuah kacang ni aku suka yang pekat dan kacang tanah diblend separuh hancur. Ada orang masak kuah kacang tak letak santan tapi aku letak santan dan sedikit isi ayam atau daging. Masing-masing ada resipi dan selera tersendiri.

No comments: