Friday, September 27, 2013

Ohh My Jiran

Kes awal pagi - my blood go upstairs!!! Oh my jiran kalau kau dah buat salah tolong la senyum!!! Aku boleh senyum dan sabar!!! Tapi disebabkan sikap kau yang kurangggg ...., maka aku pula yang jadi stress pagi ni,  tak ada darah tinggi tiba-tiba boleh jadi high blood - perangai buruk kau yang suka parking kereta depan rumah orang aku menyusahkan aku nak keluar kereta dari porch.... dah la aku nak menampak ke rumah kau yang jauh dari rumah aku nak panggil alih kereta...bell rumah tak ada...aduhaii tak kuasa aku nak melalak meraung depan rumah orang pagi2...aku call guard house!!! kau tau tak kesilapan kau macam menceroboh kawasan rumah orang. Kalau ni firstime kau buat aku tak kisah...ni sejak kau datang menghuni kat sini telah mengganggu dan mendatangkan kesulitan kat kami. Aku pun tau kau pernah langgar kereta jiran depan rumah aku...tapi dia tunggu dan lihat samada kau datang minta maaf...tapi jiran tu pun dah tak kuasa nak hadap muka kau gara2 anjing kau masuk kawasan rumah dia...bila lapor kat guard kau salahkan orang kononnya anjing kau tu yang betul..plzzz la jiran kat sini tak boleh pelihara binatang kecuali dok dalam rumah kau tanpa menganggu penghuni... kalau bab parking kereta ni kami berdua @ jiran rumah berdepan banyak toleransi sanggup bagi ruang tepi rumah kami kepada penghuni lain untuk parking...hakikatnya ruang hujung tu kami berhak parking...kami sanggup parking kereta dalam porch. Tapi ni la sikap manusia ada akal tak nak guna!!! bagi betis nak paha. 

Aku bukannya nak kau say sorry atau tunggu raya deepavali kau baru nak minta maaf... aku tak hingin semua tu!!! sebab aku dan jiran-jiran kat sini dah tau sikap rude kau dengan kami. Bila diadili oleh guard cakap kau yang salah...kau tak boleh terima - apa lagi!!! ubahlah sikit perangai tu kita ni tinggal kawasan perumahan boleh dikategorikan selesa dan berkemampuan.... kau bukannya orang tak ada akal, malu la sikit dengan penghuni pprt walaupun tinggal rumah flat dan parking tak cukup tapi dia orang tau macam mana tak menyusahkan jiran. Aku bukannya nak cari masalah...malah aku nak berbaik dengan semua orang sekeliling tak kira siapa dia, biarpun buat salah aku boleh terima...tapi jangan 'rude'...bila aku cakap dengan cara baik, 'puan lain kali jangan blok/parking depan rumah saya boleh tak'? kau  dengan mulut kurang ajar dan nada suara yang tinggi boleh cakap 'okkkk' dengan muka tak nak pandang aku terus masuk kereta. Heii helloo kau tu dah la muka tak lawa mana perangai pun lebih teruk dari tu, kau tu wanita aku pun wanita tak payah la nak tunjuk lagak lagipun bukannya ada aurat pun kalau kau pandang aku untuk senyum... Moral of the story... tak luak atau rugi kalau kita bermurah hati, senyuman dan budi bahasa- hidup kita pun bahagia malah boleh bawa keberkatan.

Hati panas, naik darah, bad mood telah menganggu emosi aku sepanjang ke tempat kerja... tak sempat tunggu sampai ofis aku terus taip luah amarah dalam blog masa dalam kereta sambil mengadap jammed...memang spoil sungguh pagi ni... YA Allah - mengucap banyak2 dipagi jumaat yang mulia ini. Sesungguhnya aku umat Mu yang lemah ini tidak sanggup berdepan dengan orang macam ini lagi, aku tak mahu tambah dosa lagi.... amin.

Salah satu cara nak tenangkan emosi aku bila masuk ofis...minum semug coffee - harapnya tekanan tak berpanjangan supaya tidak menganggu tugasan.
Pagi ni bangun awal bersemangat nak masak sebab nak makan nasi goreng kerabu - letak serai dan potong daun kesum. Bau serai dan daun kesum semerbak sekurangnya dapat menghilangkan stress aku angkara jiran dan keretanya.

No comments: