Friday, August 1, 2014

Penghujung Ramadhan dan 1 Syawal @ 28 Julai 2014

Edisi tertunggak...Berlalu sudah ramadhan dan sambutan Aidil Fitri pun telah diraikan. Tahun ni aku balik beraya di Kampung halaman...3 hari sebelum hari raya aku sudah sampai di kampung...kami bertolak dari KL jam 11 malam hari Khamis, sampai di kampung jam 4.30 pagi Jumaat sempat kami bersahur dengan adik beradik. Waktu kami bertolak balik kereta sudah banyak tapi bergerak lancar...maka tidak wujud perkataan jammed dalam perjalanan kami walaupun ada 2 kemalangan sepanjang jalan K.Lipis ke Merapoh. Alhamduillah kami selamat perjalanan.

3 hari berada di kampung dapat la berbuka puasa dan sahur bersama adik beradik...Alhamduillah kami dapat berkumpul 3 hari sebelum sambutan Aidil Fitri...puas hati dapat menikmati segala nastolgia berpuasa di kampung.

Sambutan pagi hari raya penuh kemeriahan ada sedara mara dan kanak2 datang beraya...dah rutin biasa kami sebelum solat sunat aidil fitri kami ziarah kubur...tengahari pula selepas tetamu balik kami keluar berkunjung rumah sedara mara hingga la ke petang dan malam berkumpul dirumah abang ada jemputan makan. Memandangkan hari raya ke 2 kami akan balik KL maka aku terpaksa habiskan ziarah dan jumpa sedara mara.

Menu makan di pagi raya kami sediakan adalah hidangan tradisi keluarga...selera pilihan kami adik beradik tetap tidak berubah...nasi dagang dan nasi himpit...memasak malam raya menjadi rutin kami adik beradik...walaupun penat tetap terselit kebahagiaan.

Nasi dagang, nasi himpit, satay, ketupat palas selera kami dipagi raya.

No comments: