Friday, August 15, 2014

Nasi Goreng Berserai

Pagi ni selera nak makan nasi goreng kerabu...tapi bahan yang ada dalam peti ais untuk buat kerabu hanya serai...daun kesum dan bunga kantan tak ada...apa pun aku 'on' juga sekadar bau serai pun sudah cukup membuka selera. Sekarang keadaan cuaca dah mula sejuk...pagi2 selera nak makan berkobar-kobar....cam mana nak diet ni?? Ok tak pa makan tetap kena makan tapi kuantiti kena berjaga2...lagi satu aku hadkan makan nasi sekali je sehari.

Ni la rupa nasi goreng kerabu sekadar bau serai dan halia je untuk sarapan pagi. Aku bawa bekalan untuk makan di ofis lagi pun dah minum jus masih kenyang....ada ke sesiapa malu nak bawa bekal ke ofis? Bagi aku tak perlu ada perasaan malu dan segan atau menyusahkan bawa bekal untuk makan di ofis...mungkin setengah tu fikir tak ada kelas bawa bekal dari rumah...terpulang la. Nak cerita pengalaman aku sepanjang bekerja dengan company sebelum ni CEO pun bawa bekal...aku masih ingat CEO aku dulu setiap pagi wife dia mesti bekalkan makanan yang lengkap dengan buah. Kekadang tu kami selalu je usik PA atau pemandunya bila dia orang bawa bekal tu letak di pantry... 'hari ni bawa bekal apa'?


Kalau di negara Jepun yang maju bento adalah bentuk bekal yang menjadi pilihan samada pekerja atau pelajar. Maka kita yang hidup dalam negara kian melonjak ke arah yang sama tidak salah kita ikut cara orang-orang Jepun bawa bekal...tidak perlu rasa malu hakikatnya memudahkan sebabnya bila sampai ofis tak perlu terkial-kial keluar ke tempat makan membeli makanan. Rupa bekalan tu tak semestinya ada hiasan bagai yang penting sedap dan tahap kebersihan terjamin. Setakat kena sindir kononnya nak jimat bila bawa bekal ke ofis...biarkan yang penting kita enjoy dengan makanan kita.


No comments: