Thursday, August 8, 2013

Aidil Fitri @ 1 Syawal 1434

Pemandangan masjid Wilayah dari luar

Pagi Aidil Fitri ni aku membawa diri ke masjid untuk solat di Masjid Wilayah Jalan Duta. Perjalanan dari rumah sekadar 10 minit je sebab jalan tak sibuk. Melangkah masuk ke perkarangan masjid terdengar takbir hari raya, air mata mengalir...teringat kat arwah ayah dan mek serta sedara yang telah tiada. Bertapa sayu dan pilu je bila dengar takbir tiada yang lain aku fikir...fikiran aku tenang cuma ada sesuatu yang tak dapat aku gambarkan.

Solat sunat penuh dengan jemaah warga asing, boleh dikatakan warga asal ni tak ramai...mungkin semua balik kampung. Kat sini berbagai golongan muslim dari luar negara dapat aku lihat, ada yang datang untuk solat, minta sedekah dan sebagainya. Dipintu masuk masjid tadi aku dah lihat warga asing menadah tangan sempat aku hulur, bila masuk kat dalam masjid ni pun ada yang bawa envelope meminta.... 

Selepas solat aku singgah kat ruang legar masjid ada tempat untuk waqaf Al-Quran, setiap sebuah Al-Quran boleh ditulis nama-nama untuk kita waqaf, aku luangkan masa untuk menulis nama arwah ayah, mek, adik beradik, atuk nenek serta untuk aku dan suami yang masih hidup. Selesai dari solat aku ke rumah Mak Saudara di Ampang untuk beraya, ni la kali pertama aku beraya Aidil Fitri di KL jadi aku ambil kesempatan ni ke rumahnya, mak cik yang lain balik kampung. Setengah hari berhari raya... cukup la meraikan pagi Syawal mulia ini. InsyAllah jumpa lagi tahun akan datang.
Pandangan kubah dalam masjid.

No comments: