Wednesday, August 21, 2013

3 Hari Puasa Syawal

Hari ke 3 hari aku berpuasa di bulan Syawal, bila puasa pada bulan macam ni rasa teruja juga, ya la masuk ofis je terhidu bau coffee...bila jalan-jalan kat luar ofis pula bau kentang goreng McD, coffee starbuck etc....sabar je la.


Untuk berbuka petang ni aku masak ala kadar je, ayam bakar dan goreng taugeh. Bila puasa keseorangan ni tak jadi masalah untuk aku masak janji boleh makan. Cerita pasal taugeh @ bean sprouts - dulu aku cukup anti dengan masakan ni boleh dikatakan kalau ada taugeh goreng aku  akan pilih taufu je. Tapi kat rumah ni ada peminat taugeh goreng...tanpa disedari sejak akhir-akhir ni aku terikut makan, ya la kita yang masak rasa rugi kalau tak makan. Tapi taugeh yang paling aku suka yang size kasar sebab bila makan rasa kerangupannya, dengan syarat jangan goreng lama untuk elak dari layu atau lembik. Resipi aku masak taugeh ni letak rencah udang segar / ikan bilis + taufu (aku bakar sekejap untuk bagi pejal) + karot + sos tiram + taugeh segar + cili + kucai (tak letak sebab stok tak ada). Memang berselera aku berbuka sekadar berlaukkan ayam bakar dan taugeh goreng. Alhamduillah.

No comments: