Monday, August 5, 2013

28 Ramadhan #Juadah

Berbuka petang ni menu aku masak lebih...adik datang berbuka kat rumah...dia singgah rumah aku sebelum bertolak balik ke kampung. Pening juga bila penghujung ramadhan ni, menu nak masak pun dah tak ada idea. Bila tengok ikan tenggiri ni tiba-tiba teringat resipi masak lemak putih ikan tenggiri, ni menu masa kat kampung dulu...terkenang arwah mek selalu masak macam ni, rasanya macam kuah percik cuma santan tu cair sikit. Bahan2 untuk masak ni pun sama nak masak percik, cuma tak letak serai digantikkan dengan bawang besar yang dipotong bulat/dadu dan cili hidup. Aroma bawang besar dan cili tu yang menyelerakan. Bila adik aku tengok...dia terus cakap lamanya tak makan masakan ni. Ya la kami adik beradik mesti tau menu yang kita biasa makan kat kampung.

Selain dari menu tu aku goreng udang letak kunyit...senang dan cepat kerja aku.

Ikan Tenggiri masak lemak putih
Udang Goreng Kunyit senang dan cepat
Kegemaran aku Bayam masak air

No comments: