Monday, August 3, 2015

Kek Pisang Tanduk

Kali ni tayang pisang tanduk versi kek pulak...ni menu penghabisan pisang tanduk...tau je la sebiji pisang tanduk sizenya agak besar kalau goreng sebiji boleh dua orang makan. Aku cuba habiskan pisang ni sebelum rosak...goggle cari resipi kek pisang yang guna pisang tanduk...rupanya ramai yang membuatnya. Dapat la copy resipi salah seorang blogger... mohon dihalalkan!!! 

Sebiji kek pisang ni...merata aku dapat sedekahkan, sebabnya tak ada orang nak makan. Biasa la kalau kek atau kuih manis tak jadi tarikan kat rumah ni, tambah pula aku sendiri pun cuba kurangkan makanan manis atas nasihat doktor semalam... terpaksa kurangkan manis memandangkan kolestrol dan gula dah border line. Aduhai kena berjaga-jaga la mulai sekarang.
Kek pisang resipi yang ambil dari blogger ni moist / lembab memang sedap... lain dari kek pisang yang dijual nampak kering. Resipi dari blogger tersebut aku tidak ikut sukatanya 100% sebabnya bahan seperti pisang tanduk aku agak banyak jadi bahanya aku terpaksa tambah. 



Resipi Asal dari blogger 
Kek Pisang - Moist

Bahan2.
Sebiji pisang tanduk
2 cawan tepung gandum*
1 sk baking powder*
1 sk soda bikarbonat* (Ayak * bersama)
1 cawan minyak jagung
3 biji telur
1 cawan gula (aku kurangkan sikit sbb pisang byk)
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan coklat chip
1 sk esen vanila/pisang (aku terlupa nak letak)

Cara
1. Blender pisang dgn susu cair sampai lumat. Kalau nak berketul2 pun boleh. Terpulang.
2. Putar telur dgn gula hingga kembang.
3. Masukkan pisang tadi dan kacau rata. Kemudian masukkan campuran tepung ayak. Sebatikan.
4. Tuang minyak dan kaup balik hingga sebati. Akhir sekali masukkan coklat chip.
5. Bakar pada suhu 180c lebih kurang 1 jam atau hingga masak..

No comments: