Wednesday, December 3, 2014

Ikan Budu

Ikan budu @ ikan jeruk macamana rupanya...mungkin ramai yang tak kenal... termasuk la orang kat rumah aku sendiri. Bila aku cakap nak masak ikan budu Mr Right berulang kali tanya...hehehe dia ingatkan makan ikan bakar letak dalam budu...eeemm sebelum ni aku tak pernah masak ikan budu kat rumah, tapi kali ni kebetulan abang dan kakak ipar dari kampung datang sini dibawanya ikan budu memandangkan ada adik aku nak makan. Aku pun dah lama tak makan... biasa la ikan budu ni menjadi hidangan bila musim tengkujuh terutamanya di Kelantan. Aku dan adik beradik diajar makan sejak kecil lagi jadi tak hairan la kalau ianya menjadi makanan nostalgia kami. Ikan budu ni asalnya ikan kembung segar diperap dengan garam seperti ikan pekasam boleh tahan lama...cara memasaknya ada yang goreng macam goreng ikan biasa....tapi aku suka makan yang digoreng dengan telur. 

Caranya -  ikan tersebut diambil isinya dan dibersih untuk hilangkan rasa masin  dan baunya, kemudian isi ikan tersebut dicampur dalam telur + bawang besar + bawang merah + cili + halia dan perahan jus limau nipis @ kasturi atau cuka. Kemudian dikacau dan digoreng seperti masak telur dadar....uuuhhu baunya cukup membuka selera untuk makan nasi...ni bagi yang makan ikan budu la...bagi yang tak suka tu tak boleh nak cakap apa la...aku cakap begitu sebabnya Mr Right tak sentuh pun apa lagi nak makan.

Ni la rupa ikan budu jenis ikan kembung yang sudah dibersihkan dari perapan garam. 
Telur dan isi ikan yang dicampur dengan bawang dan sebagainya siap untuk digoreng.

No comments: