Monday, October 21, 2013

Tak Semerah Delima

Bila sebut buah delima mesti warna merah, dimana isinya dihiasi biji-biji berwarna merah, sebab tu ada perumpamaan 'semerah delima'. Tapi beberapa hari lepas aku beli buah delima, cuma agak kecewa bila isinya tak semerah buah delima yang aku pernah makan. Eemm aku tak pasti adakah delima ada jenis lain? Walaupun warnanya tak merah tapi rasanya ok juga tak masam. Aku bukannya mengidam sebab tu masam atau tak aku makan je. Cuma aku baru teringat  arwah adik ipar aku nak makan buah delima masa dia tak sihat... tapi dia kecewa sebab tak dapat isi merah. Mungkin buah delima yang ada sekarang banyak yang dikacuk ataupun buah muda tapi diperam. 

Disebalik keindahan warnanya buah delima banyak khasiat dan ianya merupakan salah satu buah kegemaran Rasullulah. Sekarang ni banyak produk dari buah delima diproses dan dikomesialkan..ada dalam bentuk pati delima dan jus. Biasa la bila dah diproses ramai yang tertarik untuk mencubanya tapi kalau diikutkan makan yang fresh atau buah yang asli lagi banyak khasiatnya. 

Buah Delima berwarna pucat, walaupun warnanya tak merah tapi rasanya manis

No comments: