Monday, October 21, 2013

Nasi Manis!!!

Nasi manis sejenis makanan, dibuat dari pulut dicampur dengan santan dan nesan serta gula, daun pandan juga ada yang masukkan durian untuk menambah aroma... biasanya terkenal dikalangan orang Kelantan, jika ditempat lain ia dikenali dengan 'wajik'. Aku pun kurang pasti kenapa dipanggil nasi manis...sedangkan ianya dibuat dari beras pulut, mungkin ia kategori beras sebab itu dipanggil nasi..tapi ada juga yang panggil pulut manis...entah la. Aku ni ikut apa yang orang tua aku panggil janji bila makan aku tau namanya...jangan tau makan je nama makanan tak tau....kalau tak tau nama makanan nak masak lagi la haru..he.he.he.

Nasi manis ni aku kacau/adun memandangkan pulut yang aku kukus untuk sarapan tadi ada lebih, pagi tadi menu 'pulut pagi', untuk petang dah jadi nasi/pulut manis. Lagipun bila buat nasi manis boleh disimpan lama...nasi manis ni makan sikit je kemudian minum air suam dah terasa kenyang dan puas hati bila dapat makan manis... bagi yang suka makanan manis memang berbaloi walaupun dapat rasa sikit, kalau kat rumah ni hanya aku je tukang perabih bab-bab makanan manis, penghuni lain tak minat.

Nasi @ Pulut Manis ... rupanya tak nampak cantik sebab nesan letak sedikit, biasanya kena lebihkan warna gelap.

No comments: