Monday, October 21, 2013

Ohh Driver Teksi

Hari ni satu pengalaman memalukan dan menyedihkan sebagai bangsa Melayu. Hampir 11 tahun aku kerja di Mont Kiara, hari ni pertama kali aku menggunakkan perkhidmatan teksi, memandangkan kereta aku hantar ke workshop pagi tadi. Masa datang kerja aku ambil teksi drivernya berbangsa Cina dari workshop di Jalan Genting Kelang ke ofis charge tambang menggunakan meter dimana tambangnya RM14.60 termasuk bayaran tol DUKE itu pun aku yang setuju nak bayar sebab nak kejar masa dan elak jam. 
Petang tadi aku keluar ofis 4.30 petang untuk ke workshop ambil kereta, aku kena sampai di sana sebelum 5.30 ptg. Senario di stesen teksi... berderet teksi kat depan Mall 1Mont Kiara, ramai driver melepak kat situ...salah seorang bertanya nak teksi ke? Aku jawab Ya saya nak ke Jalan Genting Kelang, dekat stesen Petronas dn Shell -  salah seorang driver Melayu cakap boleh tapi tambang RM50...woooo!!!  Aku tanya kenapa tak guna meter...dia jawab tambang dia pergi balik - dia ingat aku nak pergi airport ke tambang teksi pergi balik?. Eeemm tak pa la Encik, aku berjalan untuk menahan teksi tepi jalan...tiba2 ada salah seorang driver berbangsa India yang berada dalam kumpulan itu berjalan menuju dekat deretan teksi dia setuju bawa aku... dia cakap saya hantar Puan...aku bertanya Encik charge tambang berapa dia jawab guna meter. Ok syukur!!! aku tak buang masa terus naik teksi dan masa dalam teksi aku ucap terima kasih sebab ambil aku sebagai penumpangnya. Driver teksi tu bersuara... 'saya terkejut itu Melayu mahu ambil tambang RM50 sedangkan Puan pun bangsa Melayu, lagipun sekarang bukannya pick hour dan orang belum keluar kerja'....sambungnya lagi kalau dia charge RM30 saya tak terkejut. Begitulah luahan seorang driver berbangsa India. Aku pun rasa malu dengan bangsa aku sendiri... pertama sanggup mengenakan sesama bangsa dan tak sanggup menolong atau menghulur perkhidmatan kepada sesama bangsa... macam ini kan sikap Melayu zaman sekarang? Bagi aku kalau tak nak nak ambil penumpang jangan la buat alasan untuk charge tambang yang mahal...aku faham dan masih boleh membuat pilihan... malah aku bukannya tak tau semua nak cari rezeki tapi dia kena ingat sumber rezeki dengan cara macam itu tidak membawa keberkatan seandainya penumpang tidak halalkan. Dituju khas buat driver Melayu tadi encik telah mencemar imej bangsaku dan bangsa lain memandang kita sebagai bangsa yang tidak elok... aku tak sanggup lihat bangsa aku dihina suatu masa nanti. Kepada Encik driver teksi yang menumpangkan aku terima kasih banyak-banyak diatas keprihatinan yang sudi bawa aku ke destinasi dan aku ikhlas menghulur extra tambang kepadanya sebab menyelamatkan aku dari workshop ditutup.

No comments: