Tuesday, August 1, 2017

Nasi Ayam

Petang tiba2 je teringin nak makan nasi ayam!! Lagipun cari menu yang ringkas dan cepat disediakan. Agak lama saya tak masak nasi ayam...resipinya pun tidak berapa nak ingat...saya masak je dan letak bahan2 apa yang terlintas difikiran...janji tidak lari dari resipi nasi ayam...tak mungkin bertukar jadi nasi itik.

Cara saya masak senang je...ayam yang dipotong 4 bahagian saya hanya guna 2 bahagian saja. Rebus ayam tersebut letak air, bawang putih, bawang holland, halia dan sup bunjut serta kuib ayam. Air rebusan tersebut utk digunakan masak nasi dan sup. Bila ayam dah masak angkat dan perap dgn kicap masin, kicap manis, madu dan sos tiram...kemudian goreng ayam tersebut.

Untuk nasi, tumis bawang merah, putih, halia, rempah 3 sekawan dan daun pandan.. saya guna planta ganti minyak utk menumis...bahan2 ini campur dalam beras yang sudah dibersihkan dan air rebusan ayam...agak2 la ya jumlah air utk memasak nasi tersebut...bergantung pada jenis beras masing2...saya letak sedikit susu segar untuk rasa lemak....jangan lupa kacau nasi tersebut sebelum kering.

Sos kicap : tumis bawang putih dan masukkan kicap manis dan kicap masin campur sedikit air rebusan ayam...masak hingga mendidih. Sejukkan dan hidang.

Sambal cili : blend cili merah dan sedikit cili padi jika suka pedas dan bawang putih kemudian letak sedikit cuka...rasakan dengan garam gula. Hidang!

Menu nasi ayam yang cepat dimasak dan selera untuk dimakan...

No comments: