Saturday, August 26, 2017

Pucuk Betik Masak Lemak Cili Padi

Sebut je pucuk betik mesti cakap rasanya pahit! Memang betul ianya pahit tapi ada gunanya untuk penawar penyakit...antaranya untuk mencegah demam denggi berdarah, diabetis, membantu penceranaan, untuk imuniti dalam badan melawan virus flu dan yang lain2 tu mungkin ada lagi khasiatnya. 

Makan tengahari saya hari ini pucuk betik masak lemak cili padi..ini pertama kali saya masak lemak, biasanya saya sekadar celur dan dicicah sambal. Adakala tu selera macam ini datang secara tiba2 je dan dah semestinya saya seorang je yang makan...penghuni lain takut nak makan sebab pahit. Tak mengapa!!! Tak ada salahnya kalau tak makan..pilih la lauk lain ya. Saya makan nasi berlaukan ikan goreng bersama masak lemak pucuk betik ini...ada pula ikan masin memang kena dengan selera saya. 

Masak lemak cili padi pucuk betik...bahan2nya pucuk betik yang dicelup untuk bagi lembut dan untuk hilang sedikit rasa pahit tu saya letak garam masa celur..santan + cili padi + kunyit + bawang merah + asam keping + ikan bilisk..saya tumbuk manja je sekadar pecah2 ...masak la seperti masak biasa dan rasakan dengan garam

No comments: