Saturday, July 13, 2013

Juadah 4 Ramadhan

Hari ni aku banyak masa untuk bekerja kat dapur, antara menunya: kuih seri kaya telur @ sekaya telur.. sejak mula puasa aku terliur... cuma aku tak sempat nak masak bila hari kerja.... kalau nak beli kat bazar belum tentu kena dengan selera aku. Maka hari ni tertunai la hasrat aku, lagipun adik aku datang berbuka jadi ada la kuih. Resipi ni aku ingat masa kat kampung dulu tolong arwah ibu masak, boleh dikatakan setiap hari arwah ibu mesti masak serawa telur (telur saja tanpa lapis pulut kat bawah).

Resipi Sekaya telur aku masak size loyang sederhana guna 1/2 kilo beras pulut, santan sekotak kecil campur sedikit air bagi air & santan paras pulut dan letak sedikit garam. Kukus lebih kurang 25 minit (hingga pulut masak). Untuk lapis atas telur 6 biji (kalau ada telur itik boleh campur) sebab telur itik boleh jadikan kuih pejal. Gula melaka @ nesan masak dengan sedikit air letak daun pandan, bunga cengkih. Masukkan gula yang dicairkan tadi dalam telur & pukul - letak sedikit garam...kalau nak lagi sedap masukkan sedikit santan pekat kemudian letak atas pulut yang telah dimampat dan kukus anggaran 30 minit. InsyAllah masak dan kuih sekaya sedap.

No comments: