Wednesday, July 10, 2013

Juadah 1 Ramadhan

Hari ni sampai rumah awal dari biasa, aku keluar ofis awal sikit lagipun ni bulan puasa nak kejar masa atas jalanraya. Bulan puasa ni semua orang balik awal, jadi mesti bersesak atas jalan, kat bazar ramadhan pun sesak juga aku tengok. Tapi aku tidak menyinggah, masak kat rumah lagi senang. Kalau pergi bazar tu semuanya nak dibeli. Lagipun dari zaman bujang lagi aku ni bukannya pengunjung setia ke bazar, aku lebih utamakan masak sendiri biar pun ringkas.

Juadah aku petang ni biasa je, asasnya wajib makan nasi sebab sahur tak makan nasi. Pukul 5.30 ptg aku dah masuk dapur. Menu hari pertama puasa masa daging ala-kari, aku guna rempah gulai kawah memang sedap sebab tak muak bila makan, goreng sayur, ayam goreng kunyit dan solok lada. Mulanya aku tak plan nak masak solok lada tu...biasa la ambil masa sikit nak sediakan rencahnya, kena goreng kelapa, bakar ikan...bila dah siap bahan2 tu nak sumbat dan nak kukus lada tersebut. Mungkin mengenangkan selera nak makan tu aku kerjakan juga. Agaknya kalau aku beli semua juadah ni kat bazar ramadhan berapa kos perlu aku keluarkan, maklum la sekarang ni barang mentah semuanya mahal ditambah pula setengah peniaga tu ambil kesempatan untuk buat untung.

No comments: