Saturday, April 6, 2013

3 RM10

Malam tadi ketika sedang makan malam ada makcik menjaja kerepek...kesian aku tengok malam-malam begini membimbit 2  beg plastik merah yang tinggi separuh badannya. Setiap meja yang ada pelanggan dalam kedai makan tu disua kerepek2nya itu...dia tetap berusaha dari satu meja ke meja yang ada pelanggan. Senario macam ni memang boleh tengok di merata tempat, cuma aku tersentuh hati bila tengok seorang wanita@ibu mencari rezeki, berjalan kaki seorang dengan membimbit barang. Di meja aku dia ...'salam puan nak beli kerepek 3 bungkus sepuluh ringgit'..aku berhenti menyuap makanan...jawab salamnya dan melihat dia mengatur bungkusan2 kerepek atas meja makan aku...sambil cakap jenis2 kerepek tu..berbagai jenis dan dia cuba tarik hati aku cakap kerepek ni masih baru...ya aku tau dia pun jual barang yang elok. Aku & Mr Right pilih tempeyek.
Luhur dan berbudi bahasa dia berlalu dengan senyum bila kami membeli kerepeknya. Terfikir...agaknya pukul berapa dia balik rumah??? 

No comments: