Friday, July 10, 2015

Ramadhan 22 - Labu Sira

Petang ni teringin nak makan kuih manis...tapi masa agak terbatas nak buat kuih, kebetulan ada labu (pumpkin) sebelum ni dah masak lemak, masih ada separuh elok la buat sira. Lama tak makan sira labu...antara makanan manis yang aku suka sejak dulu lagi...ya la masa kecil2 kat kampung arwah ibu yang masak...lagipun sira labu ni cukup terkenal kat Kelantan bila ada kenduri...ianya dihidang bersama nasi.

Dapat makan sepotong labu cukup puas!!! cukup rasa manis dan lemak...warnanya kurang menarik sebab guna gula melaka...kalau nak nampak cantik letak gula je dan sedikit pewarna kuning.
Cara nak sira labu ni ada berbagai cara untuk potong...ada yang potong ikut bentuk lengkuk labu dan ada juga yang potong kecil bergantung pada size labu. Aku suka potong ikut lengkuk labu sebabnya size labu yang ada ni kecil, bila dah siap potong dan buat kulit serta bijinya...bersih labu tersebut dan direndam dalam air kapur sekejap (letak sedikit je kapur) tujuannya untuk dapatkan labu yang pejal bila sudah disira...untuk elak labu hancur. Cara memasaknya aku buat cara yang paling cepat dan senang, labu yang telah dibersihkan dari air kapur dimasukkan dalam periuk + air (anggaran tenggelamkan labu) + nisan @ gula melaka + gula + daun pandan + bunga cengkih + secubit garam + sedikit santan (pilihan jika suka lemak) - masukkan santan setelah labu sudah lembut...bila santan mendidik angkat sejukkan...dapat makan yang disejukkan dari peti ais lagi sedap...