Tuesday, May 5, 2015

Kuih Keria

Hari tak masak nasi untuk makan malam sebabnya pagi tadi sebelum ke ofis aku ada masak bihun goreng dan rebus ubi keledek. Memandangkan ada yang kekenyangan maka aku tak perlu masak, aku cuma buat kuih keria sebabnya ubi keledek rebus tak diusik...dari rosak ada baiknya buat kuih. Kuih yang paling senang dan cepat adalah kuih keria...elok la juga tak lama didapur letih balik dari bercuti pun belum pulih.

Ubi keledek rebus ditumbuk + sedikit tepung gandum kemudian bentukan bulat dan buat gelung ditengah dan goreng dalam minyak penuh. Bila habis menggoreng, acara seterusnya menyira atau menyalut kuih yang telah digoreng dengan gula yang dimasak dengan air. Masak gula sehingga naik bunga atau berbuih kemudian masukkan kuih tadi sehingga bersalut gula. Angkat dan sejukkan!! Boleh makan!!!
Kuih keria yang telah bersalut gula....agak comot gulanya...itu tandanya kurang kepakaran, biasa la bila dah lama tak buat kuih macam ni...tapi aku akui dari dulu bab-bab sira gula ni aku kurang pandai...kalau nak jual pasti tak ada orang nak beli sebab tak menarik...tapi untuk makan keluarga boleh la.
Kuih yang telah digoreng kekuningan, separuh boleh di frozen dan separuh lagi aku sira untuk minum petang.

No comments: