Friday, April 24, 2015

Selera Rasa Thai Masak Sendiri

Malam ni menu makan malam kami selera rasa ala Thai. Agak lama tak makan ikan siakap stim, kerabu mangga ala Thai dan telur dadar. Menyediakan masakan ni tak perlu ambil masa yang lama jika dibandingkan dengan keluar makan di luar...kenapa aku cakap begitu? Alkisahnya plan kami nak makan malam kat luar malam ni...entah kenapa ringan mulut ni bertanya nak makan menu apa... eeemm bila sebut nak masakan Thai, alang2 ikan siakap ada stok adalah lebih baik aku masak je...biar la aku penat sikit jangan aku penat nak keluar lepas tu menunggu makanan kat kedai....sah la ada yang mengeluh. Maka lagi selesa aku masak je dan duduk santai2 makan kat rumah dengan tenang dan semuanya selamat!!! 

Ini dia hidangan masakan panas selera rasa Thai kami malam ini...sedap atau tidak tu cerita kemudian janji kami puas hati dan kekenyangan.

Ikan Siakap Stim... bahannya - seperti yang nampak tu Ikan Siakap + tomato + halia + bawang putih + cili padi + karot + bawang besar kuning dan daun limau purut ganti daun sup tak ada stok. Sosnya air + sos tiram + sos ikan + sedikit cuka +  2 biji asam boi jika suka rasa masam dan sedikit garam
Kerabu mangga ala Thai. Bahan2nya - Mangga dicincang atau sagat + tomato + karot + ikan bilis goreng + kacang goreng ditumbuk + sos ikan + jus limau lipis + sedikit garam dan gula

No comments: