Thursday, July 10, 2014

Tenggiri Masak Lemak dan Tau Miu

Hari ini sudah hari ke 12 ramadhan,  Alhamduillah masih sihat untuk berpuasa dan beribadat. Cuma bila sakit kepala dan penat menyerang  aku lawan sikit... Petang semalam untuk berbuka aku masak lemak kuning ikan tenggiri, goreng sayur campur tau miu dan daging goreng kunyit. Jika diikutkan badan yang letih ni rasa tak larat nak memasak...tapi mengenangkan kalau beli di bazar ramadhan mesti ada yang tak makan baik aku masak walaupun masakan yang ringkas. 

Ikan tenggiri masak lemak kuning : Resipinya - Ikan tenggiri atau ikan lain pun boleh. Bawang merah + halia + lengkuas + cili padi / kering (blend / tumbuk) +  santan + asam keping dan secukup rasa garam gula. Masak kesemua bahan2 hingga mengelegak/mendidih dan masukkan ikan masak sehingga ikan tersebuk masak.
Sayur campur Tau Miu bersama tauhu. Sayur tau miu ni paling aku suka sebab keranggupannya, kali ni aku masak campur dengan tauhu dan sayuran lain memandangkan tau miu ada sedikit je. Cara memasak sayur ni tidak perlu lama atas dapur sebab ianya cepat layu seperti taugeh....kalau nak sedap lagi masak menggunakan minyak sayur @ zaitun + bawang putih + sedikit halia + sos tiram + garam (saya tidak letak sebab sos tiram sudah cukup rasa masin)

No comments: