Sunday, July 13, 2014

Kerabu Mangga Versi Kelantan

Berbuka puasa petang ini, salah satu menu aku sediakan kerabu mangga versi kampung halaman aku...ni salah satu menu arwah mek yang sentiasa ada setiap waktu berbuka puasa. Kerabu mangga ni lebih kurang kerabu lain juga cuma yang aku buat ni letak santan segar. Biasanya kalau makan kat kedai kerabu selain dari kedai orang Kelantan mereka buat tidak bersantan dan rasanya tak 'kick'. 

Tapi hari ni aku ada penambahan sedikit resipi kerabu mangga ni...bukannya 100% mangga lagipun mangga hanya ada sebiji saja maka kali aku campur dengan kacang botol dan daun pegaga.

Resipi asal kerabu mangga bahan-bahannya - mangga dicincang dan daun kesum dipotong halus/racik. Bahan untuk ditumbuk - (bawang merah, lada hitam, serai, kelapa goreng, ikan bakar tawar), santan, limau nipis, garam + gula dan sedikit budu jika suka. Bahan tersebut ditumbuk hingga lumat dan digaul kesemua bahan dengan mangga+daun kesum kemudian masukkan santan dan perahan air limau....Hidang sedia untuk berbuka puasa.

Kerabu mangga + kacang botol bersantan
Kerabu tidak bersantan untuk yang nak diet dari santan

No comments: