Friday, July 11, 2014

Dalca Daging @ 14 Ramadhan

Petang ini menu berbuka ke arah nasi kandar sebabnya ada dalca daging, acar timun, telur masin, ikan kembung goreng dan sambal cili tempoyak cicah petai. Idea nak masak dalca secara sepontan je terlintas...biasa la bila dah lama tak makan sesuatu masakan tu secara tiba2 terliur. Kebetulan daging ada dan bahan-bahan pun ada... dalca yang aku idamkan tu masakan dalca ala kelantan... bukannya seperti masakan mamak. Biasanya dalca ala mamak ni letak kacang dal dan pekat. Manakala Kelantan style seperti yang biasa arwah mek aku masak kuahnya cair sebab tak masuk kacang dal dan rempah karinya dikurangkan. 

Bila masak dalca ni terkenang masa arwah mek sakit antara salah satu masakan dia minta aku masakkan untuk dia... masa arwah mek sakit aku banyak cuti dari kerja balik kampung menjaganya. Terkenang masa tu bila aku dah masak dalca arwah mek cakap sedap aku masak tapi dia tak boleh nak makan banyak...biasa la bila dah sakit selera seseorang tu akan kurang. Boleh dikatakan setiap hari aku mesti tanya arwah mek nak makan apa...aku akan masak untuknya walaupun permintaannya ada tapi makanan yang dimakan sekadar alas perut...tapi aku puas hati menjaga makan minum arwah mek sepanjang sakit...hanya Allah maha mengetahui keikhlasan aku. Semoga arwah mek dan ayah tergolong dalam ahli-ahli syurga. Amin.

Dalca yang menyelerakan waktu kami berbuka.

No comments: