Friday, May 9, 2014

Makan Sebelum Sakit

Hari ni gastrik yang aku deritai bertahan je...adakala tu berkerut juga aku menahan sakit dalam perut ni...ujian apa sedang aku lalui sekarang?? Hanya DIA yang mengetahuinya.
Petang ni aku masak sotong rebus bersama serai, daging goreng bersama kacang panjang dan kobis bunga serta ikan bilis goreng campur tauhu. Masakan ni semuanya tak pedas...maka aku buat sambal tempoyak untuk yang nak rasa pedas, aku pantang pedas sekarang...cuma hari ni langgar pantang makan berminyak. Patut la orang cakap atau berpesan makan sebelum sakit bila dah sakit semua tak selera lagi teruk bila kena pantang...sekarang aku melalui fasa sakit dan kena pantang sesetengah makanan....lagi satu aku kena makan sebelum sakit...mungkin semua faham tentang serangan gastrik...ubat yang mujarab adalah jaga waktu makan dan seharusnya kena makan kerap kali jangan tunggu perut sakit baru makan. Doa semoga aku cepat sembuh sebab nak tunai puasa sunat...InsyAllah.

Sotong rebus berserai, kalau dulu rebus sotong ni bersama dakwatnya dan kuah akan berwarna hitam...tapi kat rumah ni kalau buat macam tu ada yang tak makan.
Daging goreng, kacang panjang dan kobis bunga bersatu dalam kuali.
Terliur tak? sedap tau!!! ikan bilis goreng garing bersama tauhu...makan nasi panas berlaukkan ini pun boleh tambah nasi sepinggan lagi.

No comments: