Tuesday, November 1, 2011

Buah Kedondong @ Amra

Alahamduillah... rezeki. Rakan-rakan semua kenal tak buah ni...rasanya masam sikit... ni la dia buah kedondong @ amra @ amrah... Kawan di ofis sedekah hasil dari kebunnya untuk saya. Dia tau buah kedondong/amra ini memang kegemaran saya.

Buah amra ni kalau jumpa kat pasar mesti saya beli bawa balik rumah makan cecah dengan kuah rojak atau colek....emmm bestnya...bukan mengidam tau... Buah ni memang leceh sikit kalau nak makan sebab kena buang kulit dulu dah la buah tu kecil  melambatkan bila mengumpasnya ... meleleh air liur nak tunggu habis mengupas kulit tu baru lah boleh cecah colek!!! apa pun kena ada tahap kesabaran sebelum merasa nikmatnya.



Selain di makan colek buah kedondong/amra ni saya ada terbaca kat blog / internet boleh dibuat masak pajeri. Tapi saya tak pernah lagi mencubanya. Saya cuma tau makan cecah asam boi atau kuah rojak je.


Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas
Kedondong ialah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Canarium spp.. Buah kedondong dipanggil dengan nama buah amrah di hilir Perak.

Menurut kepercayaan masyarakat setempat, buah kedondong sedap dimakan, tidak sesuai untuk wanita hamil kerana tumbesaran bayi akan terbantut. Tidak terdapat bukti saintifik mengenai hal ini.
Kedondong berasal dari Asia Tenggara dan Asia Selatan. Pokoknya yang cepat membesar boleh mencecah ketinggian 45 meter dan ukuran garis pusat 90 cm.

Buah kedondong boleh dimakan mentah. Kedondong yang hijau sesuai dibuat rojak, masak kari, acar, pengganti mangga dan limau nipis dalam sambal belacan, dibuat kerabu dan jeruk. Kedondong yang sudah masak boleh dibuat jem, jeli, jus dan sup.

No comments: