Sunday, February 26, 2017

Gulai Lemak Udang Galah

Kita tidak tahu aturan rezeki kita setiap hari. Tengahari ni rezeki makan tengahari kami hari ini udang galah. Balik dari kelas mengaji saya fikir nak masak yang biasa2 je...goreng ikan dan masak sotong. Tiba2 adik mesej nak datang...eerrmm dia bawa udang galah...elok sangat la dia datang waktu makan tengahari...saya masak lemak kuning udang galah tersebut...itu la dia rezeki yang tidak kita tahu. Menu kami hari ini selain udang gulai, saya buat sambal mangga...ianya kegemaran adik, juga sotong rebus serai dan ulam2. Memang menyelerakan. Hari ini saya lupakan pasal alahan dengan udang dan sotong...besok lusa saya patang dan jauhinya.

Kelebihan udang galah ialah kulinya yang keras...bila masak sizenya tidak berubah dan jangan dibuang kulit dan kepalanya sebab ini yang sedap...

Saya cuma bersikan najis dalam kepala udang tersebut dan potong janggutnya...yang lain saya kekalkan.

No comments: