Thursday, June 18, 2015

1 Ramadhan...penuh muhasabah!!

Salam Ramadhan.... menyambut kedatangan bulan ramadhan kali ni dalam keadaan tidak sihat. Ujian sakit kali ini agak lama dan teruk...seminggu demam sakit tekak hampir sembuh...tiba-tiba hari isnin demam panas melanda...sakit kepala, gusi rasa sakit bila badan panas. Hari selasa aku ambil keputusan ke klinik jumpa doktor yang merawat aku sejak tahun 1992... rekod aku masih ada di sini walaupun aku dah lama tidak ke sini...tapi staff dan doktor kat sini tetap ingat aku...ada yang cakap aku dah nampak perbezaan...ya la dulu tak bertudung. Ok cerita pasal sakit ni aku pembantu klinik ambil darah untuk test sama ada aku demam denggi. Tapi Alhamduillah tak ada virus denggi cuma kandungan hemoglobin aku kurang dari darah putih. Bila kurang darah merah seseorang tu cepat penat atau letih...situasi letih ni aku sentiasa alami sejak akhir2 ni...tapi aku anggap penat sebab kerja ataupun peningkatan usia...rupanya sebab lain. Lagipun aku dah lama tak sakit jadi bab test darah ni aku abaikan...setakat check tekanan darah boleh buat sendiri dengan alat kat rumah.

Hari ni kuatkan diri ke ofis, tapi separuh jalan memandu dah rasa tak selesa...sampai ofis dalam econ lagi tambah demam. Aku kuatkan diri tetap berpuasa, kat rumah dah tak boleh nak fikir apa nak masak untuk berbuka. Mr Right nak keluar beli...alahai kesian la pulak dia kena keluar ke kedai dah la firstday berpuasa lagipun aku tau dia penat balik dari kerja...aku masuk dapur tengok sayur bayam dah siap potong...hahaha kelakarnya bila tengok bayam yang dipotong tu tak mengikut piawaian...eeemm laki aku kononnya nak masak...kesudahannya aku kuatkan badan ni masak ala kadar. Menu kami hari pertama berbuka nasi putih, sayur lemak bayam campur udang, ikan tenggiri goreng, telur dadar dan sup ayam....Alhamduillah syukur dapat juga sediakan juadah. Bermusabah la sesungguhnya setiap kali tibanya Ramadhan kita ambil la peluang ini mengumpul pahala...sebabnya ramadhan akan datang belum tentu kita dapat melalui dengan sempurna. Insy Allah.

No comments: