Saturday, December 17, 2011

Simpanan Dingin Beku

Dah bersih & packing untuk disimpan
Hari minggu sabtu@ahad saya akan ke pasar basah mencari barang dapur terutamanya simpanan untuk dingin beku. Pasar borong selayang menjadi pilihan saya memandangkan kat sini pilihan yang paling dekat dengan kediaman saya. Kalau ke sini saya memang seronok membeli sebab barang-barang basah memang segar dan banyak pilihan tetapi kita juga kena berhati2 bijak dalam memilih dan membeli.

Minggu ni pilihan saya ikan tenggiri, ayam dan udang sebagai stok simpanan dingin beku. Harga ikan tenggiri tu memang agak mahal la RM 21 sekilo dan udang saya beli yang RM18 sekilo. Macam harga ayam tu kat pasar mana2 pun sama harganya. Kalau ke pasar basah selayang ni pilihan utama saya adalah ikan, sotong dan udang je sebab banyak pilihan dari segi size dan harga.

 
Stok dalam peti ais
Bila buat simpanan dalam dingin beku ni saya akan packing ikan, udang etc dalam plastik kecil sebab senang untuk saya guna bila nak memasak. Saya dah set setiap pack tu sekali masak lagi pun peti ais saya tu ruangnya agak terhad untuk menyimpan dingin beku maka saya kena buat macam ni supaya tidak bercampur dengan makanan lain.

No comments: