Sunday, April 3, 2016

Kuih Ketayap

Kuih ni kami kenali dengan batang buruk atau kuih gulung...tapi bila bergaul dan berhijrah terikut la cara orang sekeliling panggil kuih ni kuih ketayap. Kuih ni sebagai pencuci mulut tetamu yang datang aka minum petang kami.

Resipi kuih ni teramat la jimat belanja - untuk bahagian kulitnya - tepung gandum + telur + susu cair + air biasa + air daun pandan dan sedikit pewarna hijau + secubit garam dan sedikit majerin diblend kecairan adunan tu agak2 la ya.

Inti - kelapa parut yang putih + gula melaka + gula biasa + daun pandan dan sedikit air + secubit garam masak sehingga jadi inti yang agak2 kering air...kalau ada isi durian atau isi nangka lagi sedap dimasak campur dalam inti tersebut.

Bila gigit kuih ni terasa lembut tepung dibahagian luar dan intinya sedikit lembab kemudian akan cari dalam mulut....uuuhh memang sedap ada rasa lemak manis. Itu la kesedapan kuih bila kita masak cara dan ikut selera kita, kalau beli kebanyakannya inti yang dibuat dari hampas kelapa...bila makan intinya rasa kering dan tidak berlemak.

No comments: