Friday, April 22, 2016

Ikan Percik

Hari ni untuk makan malam saya masak percik ikan selar, singgang ikan dan telur dadar, ulam timun cicah sambal. Masa di ofis tadi plan nak masak lauk lain....bila buka peti ais terus tukar menu. Sebenarnya selera orang tak sihat ni tidak menentu...apa pun orang yang sihat tidak kisah apa yang saya sediakan. Alhamduillah syukur tak banyak kerenah.

Ikan Selar masak percik ni lain dari biasa...sebelum ni saya suka masak percil putih..tapi hari ni masak ikan percik yang bercili...cara nak masak percik ni bahanya sama je dengan percik putih seperti bawang merah, putih, halia, serai, santan, asam keping, garam gula dan cuma yang ini tambah cili kering yang dikisar. Masak sehingga pekat. Ikan sebelum dibakar perap dengan sedikit garam ditumbuk dengan halia dan bawang putih. Bakar ikan sehingga masak kemudian letak sedikit sos percik dan bakar sekejap....angkat dan boleh la tambah sos percik sekiranya suka lebih sos.

Ikan tenggiri singgang...resipinya biasa je...lengkuas, bawang putih, sedikit bawang holland dimayang, asam keping, cili padi, bendi dan garam serta sedikit nesan.






No comments: