Wednesday, April 27, 2016

Begedil Ayam

Petang ni saya masa begedil ayam campur dengan ubi ketang, makanan macam ni jarang sekali saya masak, ya la ianya tidak termasuk dalam senarai makanan kegemaran saya...tapi mengenangkan penghuni rumah ni mengemarinya maka saya berusaha la memasaknya. Lagi pun malam ini hidangan makan malam kami bihun sup sebab tu la saya masak begedil ini. 

Bahan dan cara saya masak begedil ayam pilih cara yang cepat. Saya guna ayam kisar brand ramly, ubi kentang digoreng kekuningan dan ditumbuk, bawang holland potong dadu, daun sup, bawang goreng dan sedikit lada sulah serta garam. Sebiji telur untuk celup begedil sebelum digoreng.
Begedil yang sudah digoreng dan separuh belum digoreng...boleh dimakan dengan bihun sup atau pun hidangan lain.

Bahan2 untuk begedil telah sedia  diproses : ubi kentang + ayam kisar + bawang holland + bawang goreng + daun sup + lada sulah dan garam disatukan dam digaul kemudian dibentuk bulat dan dicelup dalam telur....goreng!!!




No comments: