Monday, April 25, 2016

Kerabu Jantung Pisang

Salah satu menu penambat selera untuk berbuka puasa atau makan malam kami ialah kerabu jantung pisang. Rasanya sudah bertahun-tahun saya tak makan kerabu jantung pisang...biasa la agak sukar untuk ditemui kecuali pergi pasar basah atau pasar tani. Syukur rezeki orang berpuasa dapat la masak dan makan kerabu jantung pisang... sejak kecil lagi kami diajar makan makanan macam ni... maka tak harian la sekarang ni bila dapat makan rasa tak nak berhenti menyuap....Cara dan bahan2 untuk buat kerabu jantung pisang ni sama je cara buat kerabu2 lain, cuma yang membezakannya ada bahan utamanya contohnya jantung pisang atau mangga atau pucuk paku dan sebagainya. 

Untuk kerabu ini sejantung jantung pisang (jenis jantung pisang tu bagi saya tak kisah dari jenis apapun). Jantung pisang tersebut dipotong nipis direndam sekejap dengan sedikit garam  kemudian dicelur/rebus hingga lembut. Bila sudah lembut diperah untuk buang air yang menyerap dalam jantung pisang tersebut. Sediakan bahan2 rencah kerabu untuk ditumbuk/blend - bawang merah + halia + serai + lada hitam + kelapa goreng + sedikit kelapa biasa + isi ikan rebus atau bakar + garam gula.  Campur
dan gaul bahan diblend dengan jantung pisang kemudian letak sedikit santan mentah/segar (santan ni pilihan) saya suka letak santan sebabnya bila makan terasa lembab dan lemak. 

Makan jantung pisang, in sya Allah tidak mendatangkan penyakit...jangan pulak makan hati berulang jantung itu sudah menyusahkan hidup.






No comments: