Sunday, January 17, 2016

Mee Sup Ayam

Selamat berehat di hari minggu!!! Ada ke kaum ibu yang boleh berehat, biasanya hari minggu adalah hari paling banyak urusan. Bak kata dari buka mata bangun dari tidur pagi hingga la tutup mata untuk tidur baru boleh berehat. Apa pun tahniah kepada mereka yang berjuang untuk menjalankan tanggungjawab sebagai suri.

Kembali kepada cerita mee sup cap ayam!!! Ini adalah menu makan tengahari kami hari ini. Memandangkan seluruh perumahan kami diwartakan tiada letrik dari jam 7 pagi hingga 5 petang maka saya tak nak lama berada di dapur berpanasan. Lagipun pilih menu  sup ni sebabnya urusan yang tak perlu menggunakan peralatan eletrik. Balik je dari kelas mengaji terus reneh ayam untuk dibuat stok air rebusan ayam...sambil tu boleh la sedia bahan-bahan dan rencah untuk mee sup.
Ini dia rencah untuk dimakan dengan mee sup ayam.
 Kicap + cili padi yang potong + air perahan limau nipis, bawang merah/putih/halia yang digoreng.
Ini dia sup cap ayam!!! Untuk masak sup ni senang je, tumis bunga lawang dan kulit kayu manis, bawang putih dan halia...bila dah kekuningan masukkan air rebusan ayam tadi, letak serbuk lada hitam, sos ikan, sos tiram dan sedikit perasa garam atau perasa 3 rasa....akhir sekali tabur daun bawang dan daun sup.
Mee yang sudah disiram air panas...kalau tak nak mee boleh je ganti dengan kuey teow, bihun atau spagheti...terpulang selera masing-masing.

Taraaa!!! mee sup cap ayam sedia untuk dimakan!!!

No comments: