Sunday, January 3, 2016

Bingka Ubi Keladi

Selamat Tahun Baru 2016 semoga tahun ini aku mampu menunaikan amal ibadat dengan penuh keimanan, diberi kesihatan untuk melakukan kerja seharian dan dikurnia rezeki dan keberkatan sepanjang hari-hari yang dilalui. Hari ni sudah 3 hari tahun 2016 berlalu...3 hari juga menghabiskan cuti kat rumah.

Petang ni baru ada mood nak jenguk blog citerku...tu la padahnya bila lebih rehat semuanya tak jadi kerja. Baru je pasang azam tahun baru tapi dah terlalai. 

Hidangan minum petang ni aku buat bingka ubi keladi yang aku baru belajar di kutip dari satu blog yang cukup pakar dalam masakan...kenapa aku cakap baru belajar sebabnya pertama kali nak masak bingka ubi keladi ni...mohon empunya blog halalkan resipinya.

Hasilnya cukup memuasakan dan ternyata sedap, tidak sia-sia aku ambil resipi dari blogger @Sinar Kehidupan yatiememories.blogspot.com ....cuma aku ubah sikit resipinya sebab ubi keladi banyak jadi tambah sedikit gula dan pewarna kuning...kalau ada pewarna purple lagi cantik sebab nampak warna ala keladi@yam. Kepada empunye resipi... Terima kasih ubi keladi, ada resipi sedap kami cuba lagi.
Bakar dalam masa satu jam dengan suhu 200c...kalau ikut resipi asal permukaan tu dibakar bagi nampak garing atau sedikit gelap...tapi bagi aku macam ini sudah cukup cantik...cuma bingka keladi ini kena tunggu sejuk baru dipotong...sebabnya kalau dipotong masa panas bingkai tersebut agak lembut.

No comments: