Wednesday, July 22, 2015

Kerepek Pisang Tanduk

Jom kita buat kerepek pisang....walaupun raya dah berlalu kerepek ni bila-bila masa boleh makan. Pisang tanduk ni aku bawa balik dari kampung kebetulan sebelum balik ke KL singgah kebun di K.Krai, buah-buahan lain belum masak yang ada cuma pisang je. Orang yang jaga kebun yang paksa kami bawa balik pisang tanduk dan berangan...aku sebenarnya tak pernah buat kerepek ni sebab tu keberatan nak bawa balik pisang tanduk ni, pisang berangan ok la sebab tunggu masak boleh terus makan.

Maka semalam aku menjalankan operasi memproses kerepek pisang lagipun aku belum kerja...eeemm kena la tanya pakcik goggle cara membuatnya.

Kerepek pisang tanduk!!! hasil usaha aku membuatnya dengan penuh ketekunan....uuuhh akhirnya berjaya juga aku jadi usahawan kerepek sebagai bidang terjun untuk satu hari je...eeemm sanggup ke tinggal kerjaya yang ada sekarang ni???
Ini namanya pisang tanduk
Setelah pisang dibuang kulitnya maka mulakan proses sagat pisang ni supaya menjadi nipis...cara paling senang sagat terus dalam kuali yang mengandungi minyak panas dicampur sedikit garam dan kunyit untuk bagi pisang tu nampak kekuningan...kalau takut terpercik minyak boleh juga sagat pisang tu dalam bekas lain kemudian goreng...cuma cara ni kepingan pisang tersebut akan melekat satu sama lain...
Kerepek ni kena goreng dalam minyak yang banyak...
yeeeahh dah masak kerepek pisang tanduk...dengan bangganya aku memuji diri sendiri sebab berjaya membuat kerepek pisang tanduk kegemaran aku. Rupanya proses membuat kerepek ni tak ada la susah mana...

No comments: