Tuesday, July 28, 2015

Puasa Syawal - Pucuk Ubi Masak Lemak

Setelah sekian lama tak masak lemak tempoyak pucuk ubi...sebelum ni asyik makan yang celur cicah sambal atau budu je. Memandangkan sambal dan budu aku tak boleh makan maka kena la masak cara lain untuk makan pucuk ubi kayu ni. Ada petua mengatakan pucuk ubikayu ada khasiat untuk tambah sel darah merah... memandangkan aku kekurangan hemoglobin kena rajinkan diri mencuba petua ini.
Pucuk ubikayu masak lemak tempoyak. Bahan2 - Pucuk ubi dicelur terlebih dahulu sehingga lembut + santan + cili padi + bawang merah + bawang putih + serai diketuk + tempoyak + garam + ikan bilis (saya tak letak sebab alahan) + tauhu sekadar tambahan. Masakan ni santannya kena pekat baru rasa kit bila makan nasi... memang betul2 menyelerakan aku berbuka sekadar makan sayur ni dan ikan selar goreng. Tetapi sebaliknya pula berlaku bila dah makan... waktu pagi tadi betis dan kaki rasa kejang...uuhhh mungkin pucuk ubi kaya ni sejuk...kalau orang alah makanan sejuk boleh terkena kejang atau sakit-sakit badan....alhamduillah aku kena kejang sekejap je...tapi dalam hati tak fikir lain ni mesti makan pucuk ubi sebeb dah lama tak kena kejang macam ni. 

No comments: