Sunday, March 1, 2015

Laksam

Beberapa hari tak update blog...situasi tak berkesempatan tambah pula badan rasa letih je. Pagi ni aku bersemangat menyediakan menu laksam makanan orang Kelantan yang berkuah lemak sama laksa lemak Kelantan. Awal pagi terus berusaha menyediakan bancuhan tepung beras untuk laksam, untuk kuah ikan dah rebus petang semalam, cuma tunggu proses buang tulang dan blend. 

Jemput makan!!! Ini la hasil usaha pagi ahad.
Kuah laksam @ laksa. Bahannya guna ikan sardin atau selayang / kembung (diblend atau tumbuk) + santan + bawang merah + halia + lada hitam + asam keping dan garam gula. Ada juga yang letak serai yang diketuk tapi aku tak letak sebab dan letak halia. Kuah saya masak kali ni nampak agak gelap sebab tersilap beli ikan sardin/selayang jenis hitam. Kalau tak silap saya ikan sardin ni ada yang putih dan hitam atau pun sebab saya blend tulang ikan tersebut...itu sebabnya berubah warna....apa pun tidak mengubah rasa.
3 cawan tepung beras +1/2 cawan tepung gandum + 5 cawan air suam + sedikit garam... cara memasaknya ada kukus, untuk siapkan satu gulung tu sekejap saja kerja mengukusnya, ketebalannya lebih kurang buat lempeng.

No comments: