Wednesday, March 11, 2015

Pengat Ubi Keledek

Pengat ubi keledek!!! Yezzz petang ni aku berjaya juga masak pengat ubi setelah beberapa hari tertangguh. Bila dah lama tak makan pemanis mulut macam tak lengkap je bila makanan makanan lain. Petang ni nekad tak kira penat balik ofis aku tetap memasaknya dan sudah pasti makannya waktu makan malam. Jika ditangguhkan lagi mesti keledek ni rosak, sehari sebelum ni aku dah goreng keledek tapi tidak mendapat sambutan kat rumah ni, ada yang cakap keledek kurang manis. 

Aku tinggalkan hidangan makan malam semata-mata nak makan pengat ubi keledek ni dengan pulut.  Alhamduillah sedapnya bila dapat makan makanan yang berlemak dan manis sekali sekala.

Semangkuk pengat keledek bersama pulut hidangan aku malam ini.
Pengat ni nampak macam berketul sebabnya aku sengaja letak telur yang dikacau dalam santan supaya nampak pekat dan bila makan dengan pulut terasa nikmatnya.

Pengat sudah masak....Bahannya : Beberapa ketul Keledek dipotong + santan satu kotak kecil (guna santan segar lagi sedap) + gula melaka + gula putih + sedikit garam + daun pandan + sebiji telur dipukul (telur dimasukkan bila santan sudah mendidih).
 

No comments: