Thursday, October 2, 2014

Cek Mek Molek

Pagi ni semangat berkobar-kobar nak masak kuih cek mek molek....kuih ni orang Kelantan biasanya masak untuk sarapan. Keledek @ ubi setelor dah rebus malam tadi...kononnya nak buat semalam, tapi mood malas melebihi selera makan...maka aku pendamkan selera hingga ke pagi. 

Resipi cek mek molek ni memang menjimatkan sebab bahan untuk membuatnya tak banyak diperlukan...cuma guna keledek, sedikit tepung gandum, gula pun sedikit je dan minyak untuk menggoreng.

Cara-caranya: 
- keledek direbus dengan sedikit garam kemudian dilenyek atau tumbuk hingga hancur.
- Masukkan tepung sedikit demi sedikit...anggaran bila pegang adunan tu tidak terlalu lembik dan boleh dibentuk...ada juga yang masukkan sedikit majerin untuk bagi lembutkan dan ada rasa lemak.
- Ambil sedikit adunan dan dibuat bentuk bulat-sedikit leper serta lengkukan bahagian tengah dan letak sedikit gula (anggaran setengah sudu kecil) terpulang jika suka manis boleh lebihkan gula. Kemudian adunan tersebut dibentuk supaya menutup gula tersebut...boleh buat bentuk bujur atau bulat...biasanya cek mek molek berbentuk bujur.
- Pastikan adunan tersebut mampat supaya bila digoreng kuih tersebut tidak pecah dan gula tidak terkeluar.
- goreng dalam minyak penuh.

Kita makan cek mek molek je pagi ni sebab harga petrol dah naik...nampaknya kena kurangkan perbelanjaan perkara yang tidak berapa penting memandangkan kos barangan lain pun bakal naik juga...terima je la apa yang pemimpin tentukan... rakyat hanya mampu mengeluh bersuara pun tak pernah didengari oleh mereka...sebabnya mereka yang berada diatas sudah selesa.
Ni la rupa @ bentuk cek mek molek yang belum digoreng...bentuk ni kurang cantik almaklum la orang yang membuatnya tak cukup seni kreatif...sekadar mahir seni kerastangan....
Keledek yang telah dilenyek/tumbuk...kemudian diuli dengan tepung gandum

No comments: