Tuesday, October 7, 2014

Ketupat Palas Aidil Adha


Antara menu makan di pagi raya Aidil Adha. Aku masak ketupat palas manis berinti serunding daging. Memasak pulut dan mengadun pulut ni aku tak kisah boleh dikatakan pandai...tapi bab membungkus ketupat menggunakan daun palas aku tak pandai dan gagal. Sejak kecil kalau tiba musim raya aku mesti tolong arwah nenek masak ketupat palas...tapi tak dapat mewarisi kepandaian membungkus ...masa belajar dengan awrah nenek pun tak lulus inikan pula tanpa tok guru...tapi disebabkan nak kekalkan tradisi di hari raya aku berusaha menghasilkannya walaupun tidak 'perfect'.

Hasil 'kerastangan' aku dalam bidang membungkus ketupat palas...memang memalukan kalau mak mertua tengok...tapi nasib baik la isinya sedap.

Pulut arun - Cara yang aku buatnya cukup senang dan cepat : Beras pulut direndam lebihkurang sejam. Kukus sehingga pulut masak, angkat pulut yang masih panas dan terus masukkan santan mentah yang diletakkan sedikit garam dan gula (jumlahnya bergantung kepada tahap manis masing-masing...sebabnya ada yang suka makan ketupat manis). Kacau sehingga santan, gula sebati dengan pulut dan masukkan kacang yang telah direbus. Kemudian proses membungkus ketupat boleh dijalankan. Bila sudah siap bungkus, ketupat palas ini direbus dengan sedikit air...sehingga daun palas nampak kekuningan atau layu.


Kepada sesiapa yang tak kenal daun palas ni rupanya sebelum kita buka daun tersebut.

No comments: