Wednesday, September 24, 2014

Nasi Goreng

Menu makan malam nasi goreng?? Kenapa tak boleh ke? Ala tak perlu la rasa pelik kalau kita keluar makan malam pun ada juga yang order nasi gorengkan???

Malam ni aku sekadar masak nasi goreng, memandangkan nasi semalam ada...sayang pulak kalau terbuang lagi baik masak nasi goreng. Alhamduillah penghuni rumah ni tak kisah sangat pasal menu yang disediakan...tidak seperti setengah orang tu memilih bab makan. Jangan ajar diri kita membazir walau sebiji nasi itulah pesan orang tua...itu tandanya susahnya nak dapatkannya...asal dari padi diproses kepada beras dan seterusnya dimasak menjadi nasi...cuba bayangkan berapa lama kita kena tunggu dari mula tanam padi sebelum menjadi nasi. Bagi yang tak makan nasi tu tak mengapa la ya...ni cerita orang yang hidupnya bergantung kepada  makanan asasi nasi...maka pandai2 la selamatkan nasi kita dari membazir...seperti nasi basi, makan tak habis dan sebagainya.

Untuk elak nasi dari basi simpan je dalam peti ais...nanti boleh dipanaskan atau masak nasi goreng...itu la yang aku pratikkan seandainya ada nasi yang tak habis...jangan dibiarkan nasi dalam periuk bermalaman nanti basi.

Nasi goreng bukan sekadar menu untuk sarapan tau....

No comments: