Friday, October 26, 2012

Pulut Arun

Pagi Aidil Adha!!! aktiviti aku masak dan makan... sambil tu sembang2 la dengan adik aku pasal menu makanan yang jadi kegemaran kami bila raya....tersebut la pasal pulut arun = pulut yang telah dikukus yang masih panas kemudian dimasukkan santan+kacang+gula+sedikit garam. (tak tau la kat sini orang panggil apa), jadi apa lagi terkeluar la perkataan "sedapnya!!!!". Aku tanya adik nak makan ke...dia apa lagi mesti jawapannya 'boleh juga!!'.

Mengenangkan hajat untuk masak ketupat tu memang ada cuma terbantut sebab tak ada daun palas. Jadi kalau setakat untuk masak pulut arun tu tak jadi masalah...cuma tak jadi ketupat la. Dalam masa 1 jam dah pun boleh siap mengukus dan mengarun pulut. Sebab aku masak pun sekilo beras pulut je...sambil mengukus tu rebus kacang. Santan pulak tak perlu nak panjat pokok kelapa...semuanya dah ada santan kotak/readymade.

Pulut arun yang berkilat bila dah diadun dengan santan+gula+ kacang+sedikit garam

Proses Mengarun/mengadun/mengaul pulut

Untuk menghasilkan ketupat palas prosesnya masih banyak...membungkus dan merebus...mesti ambil masa 1 jam lagi baru boleh dimakan...sebab proses membungkus dan memasak ketupat tu agak lama bergantung pada kecekapan seseorang tu membungkus. Bab membungkus dengan daun palas ni memang aku akui kurang mahir...sejak kecil setiap kali menyambut hariraya berguru dengan nenek tak pernah lulus....kesudahannya nenek mesti suruh aku bungkus guna daun pisang....hasilnya ketupat dakap.


No comments: